Tabbladen

maandag 12 mei 2014

Stralende gezichtjes

Dit weekend wou het weer niet echt meewerken. We bleven gezellig thuis en ik maakte alvast een zachte gezichtspeeling zodat onze gezichten klaar zijn voor de zomerse zon. 
Na wat geëxperimenteer vond ik uiteindelijk een goede samenstelling. Ik maakte de scrub op basis van heel fijn gemalen rietsuiker en fijn gemalen havervlokken. De rietsuiker mag echt heel fijn. Ik dacht dat mijn koffiemolen stuk was, omdat het leek alsof er rook uitkwam. Het was gelukkig de rietsuiker. Ik koos voor havervlokken, omdat dat heel zuiverend en verzachtend is voor de huid.

In een potje mengde ik abrikozenpitolie en jojobaolie. Beiden oliën zijn een weldaad voor de huid. Jojobaolie zit vol essentiële vetzuren, heeft een verzachtende werking en wordt niet ranzig. Abrikozenpitolie  is heel rijk aan vitamine A en essentiële vetzuren. De olie wordt vaak gebruikt voor gezichtsverzorging en als antirimpelmiddel.

Ik werk heel graag met etherische oliën. Ik voegde hier lavendel, palmarosa en kamille aan de basisoliën toe. De combinatie brengt de huid weer in balans. Ik kan eindeloos bezig zijn met het combineren van etherische oliën. Elke combinatie geeft een totaal andere werking. Ik gebruik etherische oliën enkel uitwendig. Etherische oliën zijn heel krachtig en dienen inwendig onder begeleiding van een arts gebruikt te worden. 

Als het mengsel van oliën klaar is, voeg dan de gemalen rietsuiker en havervlokken al roerend toe. Het resultaat is een zachte gezichtspeeling die geschikt is voor elke huid, ook voor de gevoelige en de droge huid. De peeling moet je wel voor gebruik even roeren. Test alle recepten altijd eerst aan de binnenkant van je arm ter hoogte van de elleboog !

Voor een lichaamspeeling gebruik ik ruwe rietsuiker met gemalen kokos.

Hieronder staan de ingrediënten van deze gezichtspeeling (20 beurten) op een rijtje :
20 ml abrikozenpitolie
20 ml jojobaolie
30 g heel fijn gemalen rietsuiker
30 g gemalen havervlokken
20 druppels etherische oliën : lavendel (8), palmarosa(8), kamille(4) (optioneel)

Nog enkele tips voor het gebruik van etherische oliën : citrusoliën maken de huid lichtgevoelig. Na gebruik dien je 12 uur de zon of de zonnebank te vermijden. Slechts enkele etherische oliën zoals mandarijn, lavendel en kamille zijn geschikt voor kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten