Tabbladen

zondag 11 mei 2014

Seeing the Blossom


Een Sambucus nigra
Vorig weekend was het prachtig weer en ging ik op pad om de lieftallige ingrediënten van mijn jaarlijkse vlierbloesemsiroop te verzamelen. Al jaren pluk ik enkele bloemschermen van dezelfde vlierboom (Sambucus nigra). In het najaar ga ik dan nog even langs voor de bessen. Wanneer ik hem toevallig voorbijwandel stuur ik in stilte een groet. Ik begin deze vlierboom meer en meer als een goede vriend te beschouwen. De bessen hebben al vaak een wintergriep onderdrukt en ik geniet elke zomer van de lekkere vlierbloesemlimonade. De vlierbloesemsiroop haalt de winter meestal niet.

Het dompelbadje
Vlierbloesemsiroop is heel eenvoudig te maken. Ik verzamel telkens 20 bloesemschermen (niet teveel want de vogels en ik willen ook nog wat bessen) en dompel ze samen met 3 gesneden citroenen onder in 1200 ml water. Na een nachtje trekken op kamertemperatuur los ik in het gezeefde vocht 600 g rietsuiker op en laat het ongeveer 3 minuten koken. Het resultaat is een geurige bloemensiroop, die je kan helpen om griep te onderdrukken. Dit laatste op voorwaarde dat de siroop nog niet verdwenen is tegen de winter. De siroop zit bovendien boordevol vitamine C.

the blossomest blossom
Ga de vlierbloesem eens van dichterbij bekijken en je zal zien hoe mooi die kleine bloesem is. Steek je neus eens tussen de bloemetjes en geniet. Als ik de vlierbloesem na zijn lange afwezigheid ontdek, dan weet ik dat de donkere, miezerige maanden grotendeels voorbij zijn en krijg ik een dolblij gevoel.
De bloesem herinnert me elk jaar aan de woorden van Dennis Potter toen hij stervende aan kanker in zijn laatste interview Seeing the Blossom de bloesem van een pruimelaar beschreef :
'...last week looking at it through the window when I'm writing, I see it is the whitest, frothiest, blossomest blossom that there ever could be, and I can see it. The nowness of everything is absolutely wondrous, and if people could see that, you know... The fact is, if you see the present tense, boy do you see it ! And boy can you celebrate it.'
Dus niet langer wachten : nu kijken en genieten.

Nog even de ingrediënten herhalen :
20 vlierbloesemschermen
3 gesneden citroenen (biologisch)
600 g suiker (in mijn geval rietsuiker)
1200 ml water

Geen opmerkingen:

Een reactie posten