Tabbladen

woensdag 7 mei 2014

O dennenboom, O dennenboom

Statige bomenkathedraal
Om nog even verder te gaan over onze wandeling op 1 mei ... Door de geur van het dennenbos herinnerde ik me vaag een recept met fijnspar (Picea abies) en verzamelde vlug enkele jonge, frisgroene scheuten. We liepen verder en voelden ons alledrie heel klein tussen deze hoge dennenbomen. Niets of niemand kan me meer nietig laten voelen dan de grootsheid en de kracht van de natuur.

Ik vond bij thuiskomst inderdaad een recept in Kruidendampen en hoestsiropen van Martine Ongena. Het was heel eenvoudig. Ik vulde de bodem van een glazen bokaal met een laag rietsuiker, daarop kwam dan een laag met fijnsparscheutjes en dit herhaalde ik tot de pot vol was. Ik sloot af met een suikerlaag.

Mijn pot staat nu vijf dagen op een donkere, koele plaats en het rietsuiker begint al te verkleuren. Ik heb de pot nog even bijgevuld met suiker en ben nu in blijde verwachting. Na vier maanden zou de suikermassa volledig zwart en klaar voor gebruik zijn. Ik ben heel benieuwd. Op dit moment zit ik trouwens met een vervelende hoest dankzij het heel afwisselend Belgisch weertje. Ik zal me voorlopig moeten behelpen met wat tijmsiroop. 

Gebruik de lichtgroene scheutjes.
De dennensiroop zou verlichting brengen bij hoestbuien, verkoudheden en astma. De siroop werkt slijmoplossend, is bloedzuiverend en heeft een hoog gehalte aan vitamine C. Je mag één theelepel na de maaltijd nemen. Vergeet niet elk jaar nieuwe siroop te maken. De scheutjes mag je na de wachttijd laten zitten of verwijderen.

Nog even de ingrediënten op een rijtje :
jonge, lichtgroene scheuten van de fijnspar (Picea abies)
suiker of honing naar keuze

Geen opmerkingen:

Een reactie posten